Zwyrodnienie stawów

20 listopada 2017 by admin0

Zwyrodnienie stawów to w uproszczeniu degeneracja chrząstki stawowej z której zbudowane są powierzchnie stawowe. Od dawna uznawane za chorobę ludzi starszych i faktycznie dużo częściej dotyka ona ludzi w podeszłym wieku ale nie tylko! Powstaje na skutek zbyt dużego obciążenia stawów w stosunku do wytrzymałości chrząstki stawowej. Początkowe stadium choroby może nie dawać żadnych objawów ponieważ chrząstka stawowa pozbawiona jest unerwienia. Poważne uszkodzenie daje odczucie bólu i może uniemożliwić ruch.

Przyczyną może być np. uraz sportowy, który po latach objawia się zwyrodnieniem, nadmierne obciążanie stawów w pracy czy podczas źle dobranej aktywności sportowej, nieprawidłowości w budowie stawów lub co niestety coraz częściej spotykane OTYŁOŚĆ I BRAK RUCHU często idące w parze. Brak aktywności fizycznej powoduje, że stawy są gorzej odżywione i uszkodzenia następują dużo szybciej. Żeby odpowiednio odżywić stawy potrzebujemy naprzemiennego dociążenia i odciążenia stawów (konwekcja i  dyfuzja) czyli po prostu ruchu.

Jak uchronić nasze stawy?

1.Według reklam najlepiej kupić drogie tabletki lub jeszcze droższe zastrzyki które rzekomo regenerują chrząstkę stawową. Niestety wspomniana chrząstka nie posiada naczyń krwionośnych i nie jest w stanie się zregenerować, a jak wyżej wspomniałem odżywia się poprzez ruch!

2. Sprawdzić czy nasze mięśnie i stawy pracują w odpowiedni sposób. Jeśli jedna grupa mięśniowa oddziałująca na staw jest wyraźnie osłabiona lub zbyt mocno napięta w stosunku do drugiej, wtedy obciążenia przenoszone są nierównomiernie i jedna część powierzchni stawowej może być uszkadzana. Warto więc być w stałym kontakcie ze swoim fizjoterapeutą i w razie jakichkolwiek niepokojących oznak umówić się z nim na wizytę kontrolną. Reagując natychmiast, na pewno uda nam się zaoszczędzić czas i pieniądze w przyszłości.

3. Jeśli nasza waga pokazuje zbyt wiele, to warto zadbać o lepszy jadłospis. Oczywiście można to uczynić w miarę możliwości samemu. My jednak gorąco namawiamy do korzystania z rad specjalistów. Z pomocą dietetyka na pewno uda się zrzucić niepotrzebne kilogramy, a w dodatku możemy być pewni, że odbędzie się to bez uszczerbku na zdrowiu.

4.Ostatnie i najważniejsze dużo i mądrze się ruszać. Dużo i mądrze to nie znaczy maraton, a już na pewno nie 150kg w martwym ciągu.  Mądrze to znaczy dobierać dystanse, obciążenia adekwatne do naszych możliwości. W bieganiu maratonów, a nawet ultramaratonów nie ma nic złego, a nawet jako fani biegania możemy powiedzieć, że jest bardzo dużo dobrego. Jednak warto wyznaczać sobie małe cele i  systematycznie je osiągać, a marzenia o przebiegnięciu 42 km odłożyć chwilowo na później. Ważne jest również aby oprócz wysiłku fizycznego dbać o odpowiednie odżywienie, nawodnienie, odpowiednie buty i czas na odpoczynek.

Mam nadzieję, że chociaż jedną osobę namówiliśmy do aktywnego wypoczynku.

Fizjoterapeuci SLR


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Copyright by Stacja Leczenia Ruchem 2017. All rights reserved.